អត្ថន័យ «សាដក» ដែលពុទ្ធបរិស័ទទាំងឡាយនិយមយកទៅវត្តនារដូវភ្ជុំ
TRAVEL & LIVING 3 years agoជាទូទៅ ឲ្យតែជិតដល់ពិធីបុណ្យកាន់បិណ្ឌ និង ភ្ជុំបិណ្ឌ នៅតាមទីប្រជុំជននានា ជាពិសេសតំបន់ផ្សារ អាជីវករនិយមរៀបចំដាក់តាំងលក់ទេយ្យទានគ្រប់ប្រភេទដែលជាតម្រូវការជាក់ស្តែងរបស់ប្រជាពលរដ្ឋខ្មែរយើងសម្រាប់ជាវយកទៅប្រគេនព្រះសង្ឃនៅតាមទីវត្តអារាមនានា បន្ថែមលើចង្ហាន់ ឬ បិណ្ឌបាត្របច្ច័យ។ «សាដក» ដែលខ្មែរយើងខ្លះហៅក្លាយថា «ស្លាដក» ក៏ត្រូវបានដាក់លក់ហូរហែ មិនជាពិបាករកនោះទេ សម្រាប់រដូវកាលនេះ។ តើ «សាដក» ជាអ្វីឲ្យប្រាកដ? ហើយហេតុអ្វីបានជាយើងត្រូវប្រគេនសាដកនេះចំពោះព្រះសង្ឃរហូតមកដល់សម័យបច្ចុប្បន្ន?
យោងតាមសៀវភៅ «វចនានុក្រមខ្មែរ» ភាគទី២ ផ្សាយដោយវិទ្យាស្ថានពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ បោះពុម្ពផ្សាយគ្រាទី៥ ព.ស.២៥១២ ត្រូវនឹង គ.ស. ១៩៦៨ ត្រង់ទំព័រទី ១៣២៦ ពាក្យថា «សាដក» អានថា សាដក់ ជាពាក្យបាលី ត្រូវនឹងភាសាសំស្រ្កឹតថា «គាដក» មានន័យសម្រាយជាភាសាខ្មែរថា សំពត់; សំពត់ងូត។ រីឯប្រវត្តិនៃ «សាដក» វិញ មានចែងក្នុងគម្ពីរព្រះត្រៃបិដក (វិន័យបិដក) នៅពេលព្រះមានព្រះភាគគង់នៅវត្តជេតពន ក្បែរក្រុងសាវត្ថី នាងវិសាខាបានប្រើទាសីឲ្យទៅនិមន្តព្រះសង្ឃនិងព្រះភិក្ខុសង្ឃឲ្យមកទទួលភត្ត តែទាសីទាំងនោះរកមិនឃើញ ព្រោះភិក្ខុស្រង់ទឹកភ្លៀងដោយអាក្រាតកាយ ទើបទាសីទាំងនោះយល់ច្រឡំថាជាអាជីវក (បព្វជិតសាសនាផ្សេងក្នុងពុទ្ធកាល) ទៅវិញ។ នាងវិសាខាមានប្រាជ្ញាឈ្លាសវៃឈ្វេងយល់ហេតុសេចក្តី ហើយក្រោយមកក៏សុំពរពីព្រះមានព្រះភាគដើម្បីប្រគេនទេយ្យទាន៨ប្រភេទ ដែលក្នុងនោះរួមមាន «វស្សិកសាដក» គឺ សំពត់សម្រាប់ងូតទឹកភ្លៀង ដែលហៅកាត់ថា «សាដក»នេះឯង។ ដោយសារមានដំណើររឿងបែបនេះទើបពុទ្ធបរិស័ទជំនាន់ក្រោយៗមកនៅតែនិយមប្រគេនសាដករួមជាមួយទេយ្យទានផ្សេងៗទៀតដល់ព្រះសង្ឃជាប់រហូតមក។
ដោយឡែក នៅក្នុងគម្ពីរព្រះពុទ្ធសាសនាមួយទៀតឈ្មោះ «សាស្រ្តាអនិសង្សសាដក» មានទាសីប្តីប្រពន្ធពីរនាក់ មានកូនស្រីឈ្មោះ «នាងអមយ្យទាសី» ដែលនាងនេះក្រោយមក ធ្លាក់ខ្លួនកំព្រាឪពុក អាស្រ័យតែជាមួយម្តាយ។ នាងមានសទ្ធាជ្រះថ្លាសុខចិត្តខ្ទាស់ស្លឹកឈើស្លៀក ហើយយកសម្លៀកបំពាក់របស់ខ្លួនទៅបោកជម្រះរួចជ្រលក់ទឹក អម្ចត់ធ្វើជាសំពត់សាដកប្រគេនព្រះសង្ឃ។ ដោយសារអំណាចផលានិសង្សនេះហើយ ទើបនាងបានក្លាយជាអគ្គមហេសីនៃព្រះរាជា។ ដូចនេះហើយ ទើបពុទ្ធសាសនិកជនក៏នាំគ្នាតាំងចិត្តប្រគេនសំពត់សាដកចំពោះព្រះសង្ឃដើម្បីសម្រេចបានផលានិសង្សតាមអត្ថន័យដែលមានចែងក្នុង«សាស្រ្តាអនិសង្សសាដក» នេះយ៉ាងខ្ជាប់ខ្ជួនជាដរាប។ ម្យ៉ាងដោយសារសាដកដែលយើងឃើញសព្វថ្ងៃ មានបត់ស្បង់ (សំពត់ងូត) នេះជាទម្រង់ផ្កាឈូកទ្រាប់នៅបាតទ្រក្តោបទេយ្យទានផ្សេងៗទៀតដូចជា ទៀន ធូប តែ ឬ ទឹកបរិសុទ្ធ មី ស្ករស និង ថ្នាំសង្កូវ ជាដើម ទើបគេសម្គាល់ហៅកញ្ចប់ទេយ្យទានទាំងមូលថាជា «សាដក» តែម្តង។ ទោះបីជាពេលខ្លះ គេមិនដាក់សំពត់សាដក ដោយប្រើតែថាសជ័រ ឬ ចានស្នោរជំនួស ក៏ខ្មែរនៅតែហៅថា «សាដក» តាមទម្លាប់ពីដើមរៀងមកដែរ៕
Article by SRIN SOKMEAN